Badminton weetjes

Internationaal

Badminton een enorm populaire sport. Niet minder dan 138 landen zijn  aangesloten bij de International Badminton Federation (IBF), en er spelen naar  schatting zo’n 100 miljoen mensen regelmatig badminton. Groot-Brittannië alleen  al telt ruim vijf miljoen spelers. In China is badminton zelfs de meest  beoefende sport: ongeveer 13 % van de Chinezen neemt regelmatig het racket in  de hand.

Daarnaast kent badminton ook heel wat supporters. Bij grote toernooien in  Maleisië en Indonesië komen er gewoonlijk zo’n 15000 supporters en tijdens de  Olympische Spelen in Barcelona in 1992 was badminton, voor de  atletiekwedstrijden begonnen, de meest bekeken sport. Het aantal kijkers werd  geschat op meer dan één miljard!

Snelste indoor sport

Bovendien is badminton een fysiek zware sport. Het is de snelste racket- en  indoorsport ter wereld. Wie goed wil badmintonnen moet kracht, bliksemsnelle  reflexen, snelheid, uithoudingsvermogen en een goede hand-oog-coördinatie bezitten.  Dat de shuttle topsnelheden haalt van ruim 300 km per uur (!) is hier  natuurlijk niets vreemd aan.

Badminton: een zeer intensieve sport

Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat tijdens een badmintonwedstrijd van drie sets, die gemiddeld zo’n 45 minuten duurt, de shuttle 20 minuten in spel is. Binnen deze tijdspanne verandert de speler ten minste 350 maal van richting en slaat hij de shuttle ongeveer 400 keer, waarvan 150 keer met een volledige armzwaai. In dubbelspel wordt de shuttle vaak 40 tot 50 maal geslagen binnen de 20 seconden, dat is 2,5 maal per seconde of één slag om de 0,4 seconden! De snelheid van de shuttle tijdens een smash hebben we al vermeld, maar bedenk hierbij dat tijdens een rally meerdere keren gesmasht wordt.

De tennisspeler sloeg de bal in totaal 1004 keer, de badmintonner 1972 keer. De tennisser liep ruim 3 kilometer, terwijl de badmintonner ruim 6 kilometer aflegde. De badmintonspeler liep dus dubbel zo ver in de helft van de tijd en haalde bovendien het dubbele aantal slagen. Om op professioneel niveau te badmintonnen moet men dan ook in topconditie zijn.

De feiten van deze wedstrijd onderstrepen het nog eens:

Badminton: een zeer intensieve topsport

De feiten van deze wedstrijd onderstrepen het nog eens: